بارکد یا QR Code چیست؟ نحوه ساخت و کاربردهای بارکد دو بعدی
ایجاد شده در ۱۴۰۱/۱۱/۰۵ | آموزش | 121 بازدید
بارکد یا رمز میله یا رمزینه گونهای نمایش تصویری اطلاعات بر روی سطوح است که اطلاعات آن را میتوان توسط ماشین، بازخوانی کرد.
بارکد
بارکد یا رمز میله یا رمزینه گونهای نمایش تصویری اطلاعات بر روی سطوح است که اطلاعات آن را میتوان توسط ماشین، بازخوانی کرد. بارکدهای نخستین، اطلاعات را در قالب عرض و فاصله خطوط موازی چاپ شده ذخیره میکردند و به صورت یک دسته از خطوط مستقیم موازی دیده میشدند اما امروزه بارکدها ممکن است (بسته به نوع) به شکل دو بُعدی، یک دسته نقطه، یک دسته دایره هم مرکز یا به صورت مخفی شده در تصاویر نیز ظاهر شوند. بارکدها توسط یک پویشگر نوری که دستگاه بارکدخوان نامیده میشود بازخوانی میشوند و اگر در تصاویر مخفی شده باشند توسط نرمافزار ویژهای از آن بیرون کشیده میشوند. بارکدها به صورت گستردهای در پیادهسازی سیستمهای جمعآوری خودکار اطلاعات شناسهها که سرعت و دقت ورود اطلاعات را بالا میبرند کاربرد دارند.
در حالی که پیش از این قواعد رمزگذاری بارکدها فقط اجازه نمایش اعداد را میداد به کمک نشانهگذاریهای نو میتوان از مجموعه حروف بزرگ الفبای انگلیسی تا مجموعه کامل نویسههای ASCII و حتی بیشتر از آن را در یک بارکد گنجاند. نیاز به گنجاندن دادههای بیشتر با توجه به محدودیت اندازه بارکدهای نخستین، به ظهور رمزهای ماتریسی (نوعی بارکد دوبعدی) انجامید که برخلاف بارکدهای نخستین به جای آن که از دستهای از میلههای متساوی تشکیل شده باشد جدولی متشکل از سلولهای مربع شکل است. بارکد پشتهای سازشی بین بارکد دوبعدی و بارکد میلهای است که نشانهگذاریهای قدیم بارکدهای میلهای را گرفته و در قالبی که اجازه وجود چند ردیف از بارکدهای میلهای را میدهد میگنجاند.
تاریخچه و کاربرد QR Code(بارکد دو بعدی)
کمتر کسی تاکنون اسم QR Code را نشنیده و یا حداقل یکبار یکی از آنها را روی بیلبوردها یا پوسترهای تبلیغاتی ندیده است. این کدها که به بارکد دو بعدی نیز معروفند، می توانند شامل هر نوع اطلاعاتی ازجمله، نام، نشانی، شماره تلفن و آدرس اینترنتی باشند؛ یا عملکردی که برایشان تعریف شده است را همانند احراز هویت افراد انجام دهند. این نوع کدها روز به روز محبوبیت بیشتری در بین افراد پیدا میکنند و درحال بدست آوردن جایگاه خود بین کاربران هستند.
QR Code چیست؟
QR Code مخفف شده عبارت ( Quic Response Code)به معنی رمز پاسخ سریع است. کیو آر کد نوعی بارکد دو بعدی است که اولین بار در سال 1994 توسط شرکت خودرو سازی دنسو(Denso)،از زیرمجموعه های شرکت تویوتا موتور، در ژاپن طراحی شد. هدف از خلق این نوع بارکد، رهگیری خودروهای درحال ساخت بود. چرا که بارکد دو بعدی امکان خوانده شدن سریع راتوسط بارکد خوان فراهم می ساخت.QR Code متشکل از مربع های سیاه در یک شبکه مربعی شکل است که بر روی زمینه ای سفید به نمایش در می آید.
سیستم های QR Code بخاطر داشتن سرعت بالاتر در خوانده شدن و گنجایش بیشتر فضای ذخیره سازی اطلاعات در مقایسه با بارکد های معمولی (Barcode UPC)،حتی در خارج از دنسو محبوبیت بسیاری کسب کردند.
کاربرد QR Code چیست؟
بارکد ها در حقیقت برچسب های بصری هستند که قابلیت خوانده شدن توسط ماشین ها را دارند وشامل اطلاعاتی درباره محصولی که بر آن چسبانده شدند هستند.
حال آنکه QR کد را نه فقط بر روی محصولات، بلکه در بیلبوردها و پوسترهای تبلیغاتی، متن مجلات، وبسایت ها، فروشگاه ها و حتی کارت ویزیت افراد می توان درج کرد. از آنجایی که کیوآر کد علاوه بر بارکد خوان توسط دوربین تلفن های هوشمند نیز قابل بازخوانی است، دیگر نیازی بههمراه داشتن بارکد خوانهای مخصوص نبوده و افراد می توانند درعرض چند ثانیه تمامی اطلاعات مورد نیازشان درباره محصولات و افراد مختلف را، تنها با اسکن بارکد دو بعدی آنها چه در حالت عمودی و چه در حالت افقی، بدست آورند.استفاده از بارکد های دوبعدی کاربردهای بسیاری دارد و درواقع اینکه چطور از آن استفاده کنید را شما تعیین می کنید. برای مثال یک پزشک می تواند با اسکن QR کد بیمار خود به پرونده پزشکی اودسترسی پیدا کرده و اطلاعات او را به طور کامل دریافت کند. اینکه به چه داروهایی حساسیت دارد و یا چه دارویی را درحال حاضر مصرف می کند. درمقابل بیمار با اسکن کد پزشک می تواند درباره میزان تحصیلات، رزومه و یا حتی ساعات حضور پزشک در مطب اطلاعاتی بدست آورد.
QR Code ها به شما قدرت هدایت بازدیدکنندگان سایتتان را به محتوایی که برای اهداف تجاریتان ارزشمند است می دهد. هدف کیو آر کدها صرفه جویی در وقت بازدیدکنندگان شماست.به طور خلاصه از بارکد دو بعدی می توان برای نمایش یک متن مثل رزومه اشخاص به کاربر،دانلود اپلیکیشن، نشان دادن موقعیت مکانی به کاربران، افزودن مستقیم شماره درج شده بر روی کارت ویزیت افراد به مخاطبین تلفن همراه کاربران، باز کردن یک آدرس اینترنتی (URL)،هدایت مشتریان به صفحات شبکههای اجتماعی، اتصال به شبکه ای بی سیم و یا ارسال ایمیل یا هر پیام دیگری استفاده کرد.
• نمایش موقعیت مکانی شرکت: اگر بازدیدکنندگان وبسایت شما قصد آمدن به شرکت شما را داشته باشند، می توانند تنها با بازکردن دوربین موبایل خود و اسکن QR کد شما روی وبسایتتان، به جای جستجوی دستی روی نقشه، بلافاصله از موقعیت مکانی و آدرس شرکت شما مطلع شوند.
• هدایت مشتریان به صفحات شبکه های اجتماعی: به عنوان مثال، اگر مشتری شما محصول یا خدمات وبسایت شما را بپسندد، می تواند توسط کیو آر کد شما صفحه مجازی مربوط به آن کالا یا خدمت را دنبال کند تا در جریان بروز رسانی های آن قرار گیرد.
• ارسال ایمیل یا هر پیام دیگری: قابلیت مهیج دیگری که می شود نام برد ارسال پیام از طریق اسکن بارکد دو بعدی شما به مخاطبانتان است. در این حالت افراد فقط وقتی پیام شما را، چه از طریق پیامک و چه از طریق ایمیل، دریافت می کنند که کد شما را اسکن کنند. ارسال پیام ازطریق QR کد نسبت به ارسال پیامک از مزایای بیشتری ازجمله داشتن کاراکترهای نامحدود در نوشته، برخوردار است. از کیو آر کد می شود برای فروش، پشتیبانی و یا اطلاع از بروزرسانی های محصولات به خواست مشتریان استفاده کرد. علاوه بر این ها با اسکن کد، کاربران میتوانند ایمیلهای ارسالی شما را در موبایل خود مشاهده کنند که همین امر سبب میشود تا ایمیلهای شما در همه سیستم عامل ها قابل دسترسی باشند.
• افزودن مستقیم شماره تماس به لیست مخاطبین افراد: از کاربردی ترین قابلیت های QRCode ها می توان به همین مورد اشاره کرد. افراد میتوانند تنها با اسکن کد شما، نام،اطلاعات کسب و کار و شماره تماس شما را در لیست مخاطبین خود ذخیره کنند یا حتی با اسکن کد بلافاصله با شما تماس بگیرند.
• تبلیغات: از بهترین کاربردهای کیو آر کدها استفاده برای تبلیغات فروش و اطلاع رسانی تخفیف ها به مشتریان است. تبلیغات کالا نه تنها بر مشتریان کالا میافزاید، بلکه قدرت انتخاب مشتریان را نیز بالا میبرد. همین امر باعث شده که بازار تبلیغات روز به روز به دنبال جذابیت بیشتر به منظور اثربخشی بیشتر باشد. امروزه تبلیغات ساده یا گزارش های متنی دیگر جذابیت چندانی ندارد؛ چراکه ابزار چند رسانهای توانسته مخاطبان بیشتری را جذب نماید. زمانی که افراد بارکد دو بعدی شما را اسکن می کنند، این شمایید که تصمیم میگیرید با چه موضوعاتی مواجه شوند و چه پیش زمینهای از نوع فعالیت و کسب و کار شما را به خاطر بسپارند. فراموش نکنید که با یک بار اسکن کردن، ممکن است مشتری دائمی برای محصولاتتان پیدا کنید.در مدلهای مختلفی از تلفنهای هوشمند اندرویدی و نیز آیفونهای دارای 11 iOS به بعد، امکان اسکن QR کد به طور پیشفرض وجود دارد. برای سایر دستگاهها نیز اپلیکیشن های متعددی برای این کار وجود دارند که به راحتی قابل دریافت هستند.
انواع بارکد دو بعدی
QR Code ها به دو دسته پویا و ثابت تقسیم می شوند.کیو آر کد های پویا ( QR Code Dynamic )بخاطر قابل تغییر بودنشان برای کسب و کار ومقاصد تجاری مناسب تر هستند. قابل تغییر بودن به این معنی است که شما می توانید بعد از تولید کد،آن را شخصی سازی و ویرایش کنید؛ اگر محتوایی را فراموش کردید به آن اضافه یا از آن کم کنید.
کیو آر کد های ثابت ( QR Code Static ) کدهایی هستند که بعد از تولید شدن، دیگر امکان تغییرآنها وجود ندارد و محتوایی ثابت مثل آدرس ایمیل یا شماره تماس دارند. این نوع کدها برای استفاده های شخصی مناسب ترند. برای مثال می توانید بارکد دو بعدی وای فای منزلتان را ساخته و دراختیار مهمانانتان قرار دهید تا بدون فاش شدن رمز عبورتان، به سرعت به آن متصل شوند.استراتژی های بازاریابی دیجیتال خود را با QR Code ارتقا دهید.
بازاریابی دیجیتال را می توان اینگونه تعریف کرد: فرآیند استفاده از روش های دیجیتالی برای فروش یا ارائه محصولات و خدمات به مشتریان در مقیاس جهانی.
امروزه کالاها و خدمات بسیار متنوع شده اند. درنتیجه ارائه دهندگان این کالاها یا خدمات نیز باید باروش های متنوع با یکدیگر به رقابت بپردازند. شرکت هایی که بازاریابی درست و اصولی انجام دهند بدون شک موفق خواهند بود. با اضافه کردن کیو آر کد (بارکد دو بعدی) به سایت خود، هم موتورهای جستجو بوسیله الگوریتمهای مرتبط متوجه تغییر در صفحات شما شده و آنها را به روز تلقی می کنند، و هم مشتریان شما با سبک جدید و متنوعی از ارائه محصولات و خدمات مورد نیازشان رو به رو میشوند. در آینده ای نه چندان دور موتورهای جستجو قابلیت شناسایی QR کد را بدست آورده ومحتوای آن ها را فهرست بندی می کنند.
کسب و کار اینترنتی شما صرف نظر از کوچک یا بزرگ بودن، می تواند از کیو آر کد ها به طرق مختلف بهره ببرد.
بارکد دو بعدی شما می تواند شامل موارد زیر باشد:
• جزئیات محصولات
• اطلاعات تماس
• جزئیات پیشنهادات و آفرها
• شرح وقایع
• کوپن یا بلیت های مجازی
• لینک به ویدئو
• ID شبکه های اجتماعی شما
• مقایسه محصولات یا رقبا با یکدیگر
کد بینالمللی محصول
کد بینالمللی محصول یا UPC (Universal Product Code) از نخستین کاربردهای بارکد در شناسایی محصولات است که برای نخستین بار در خرده فروشیها و فروشگاههای زنجیرهای داخلی آمریکا در اوایل دهه ۱۹۸۰ (میلادی) مورد استفاده قرار گرفت. این بینش از آن رو شکل گرفت که در اوایل دهه ۱۹۷۰ (میلادی) فروشگاهها با روند افزایش قیمت رو به رو شدند و هزینهٔ ارزیابی دوباره قیمت محصولات به نیروی کار بسیار زیاد و همچنین زمان بسیار طولانی نیاز داشت. برای همین شش شرکت بزرگ کمیتهای را تشکیل دادند تا برای رفع این مشکل راهحلی بیندیشند. پس از چند ماه، نورمن وودلند از شرکت آیبیام موفق شد پنج نوع بارکد UPC را ارئه دهد که بجز برآوردن نیازهای آن روز آن سازمانها میتوانست به عنوان معیاری بینالمللی برای شناسایی کالاها مورد استفاده قرار بگیرد. این پنج گونه بارکد UPC شامل بارکدهای نوع A ,B ،C ,D و E میشد. باید گفت که نورمن وودلند در دهه ۱۹۵۰ (میلادی) ایده خود را ثبت کرده بود.
در ۲۶ ژوئن ۱۹۷۴ نخستین کالای بارکددار اسکن شد. این کالا یک بسته آدامس ریگلی آمریکایی بود که در فروشگاهی در اوهایو اسکن شد. این بسته آدامس هنوز در موزه ملی تاریخ آمریکا در واشینگتن، دی.سی. نگهداری میشود. با اختراع بارکد، پیشرفت چشمگیری پدید آمد که زمان کنترل ورودی و خروجی را به سرعت کاهش داد. جورج لارر با ساخت دستگاه بارکدخوان، استفاده از بارکد را متحول کرد. وی همچنین به جای دایره از خط استفاده کرد زیرا قابلیت چاپ راحتتری داشت. جورج لارر، توانست طرح بارکد را به شکل کم هزینه و قابل استفاده توسعه دهد و تکمیل کند.